Blogg

Efter hundra år: dags för ny pivot av BMW

Under torsdagens löprunda på Ryssberget lärde jag mig ett nytt modernt affärsord: pivot.

Ganska ofta under de här turerna lyssnar jag på poddar om stadsbyggnad, trafik, arkitektur, och en hel del om digitala affärer också.

I Breakit:s podd togs just begreppet pivot upp. Termen är hämtad från skatebranschen fick jag lära mig, och betyder en helomvändning i luften. I det här sammanhanget alltså ett företag vars affärsidé inte alls, eller inte nu längre fungerar, och då företaget gör en vändning till en annan affärsmodell.

Jag säger affärsmodell, för att t ex byta från förbränningsmotor till elmotor skulle jag inte säga är en helomvändning av affärsmodellen. Pengarna tjänas ju på samma sätt: försäljning och service.

Ett exempel på en lyckad pivot som tas upp i podden är Netflix. Deras ursprungliga affärsidé var att hyra ut film – som skickades hem till kunden.

Jag tränar regelbundet min tyska och läser nu lite tyska texter om deras historia, inte minst vad gäller affärer, teknik och innovationer. Jag kommer då att tänka på en annan pivot, nämligen den BMW gjorde efter första världskriget.

BMW utvecklade flygplansmotorer, men genom Versaillesfördraget förbjöds ju Tyskland att ha en egen försvarsmakt, och som jag förstår det innebar det också begränsningar för vilken försvarsindustri de fick ha. BMW behövde alltså göra en pivot, och de gjorde de under 1920-talet: först motorcyklar, sedan bilar.

Numera får man ju säga att den pivoten var ganska lyckad, men i slutet på 1950-talet var företaget riktigt illa ute. Räddades av den familj som numera har 46 proc av ägandet.

Den stora frågan är nu: behöver BMW göra en pivot till? Jag minns ett föredrag av Andy Palmer 2016, vd för Aston Martin. Han sa att bilbranschen går igenom sin största förändring på 120 år, genom eldrift och autonom körning.

Bilingenjörerna de nya konstnärerna

BMW:s DNA är ju motorerna och förarens körupplevelse, och hela den tyska bilbranschen har såvitt jag förstått, förstått att förbränningsmotorn förr eller senare kommer att försvinna, och testat vätgas en del. Men de har nog trott mest ”senare”, för överrumplingen av Tesla verkar ha varit stor.

Ett exempel på företag som hade kunnat göra en riktig pivot är ju Kodak, som utvecklade digitalkameran på 1970-talet. Men den hotade en stor del av Kodaks affär – film – och därför lades projektet ner. Idag finns inte mycket kvar av företaget, i synnerhet inte i kamerabranschen.

Nu tror jag att de tyska biltillverkarna kommer att ta igen mycket av det försprång Tesla har tagit i fråga om elmotorer, men för BMW:s del är, som jag ser det, inte så mycket frågan om elmotorn, som detta med att bilarna blir självkörande. Ett företag vars stora DNA är motorn och i synnerhet förarens körupplevelse, och som nu ser självkörande bilar inom några år – vad ska det företaget attrahera för kunder?

Läser att BMW har en del samarbeten med digitala företag, som Intel och Mobileye. 2021 kommer tyskarna att kunna köra helt autonomt, om de legala förutsättningarna finns. BMW-blog: BMW CEO wants autonomous driving cars within five years

Jag har sedan ett år själv en BMW 520, en mycket fin bil måste jag säga, men har man kört en Tesla vet man att förbränningsmotorn, och kanske också själva bilkörningen, snart är en förgången tid.

Min Tesla-körning kan ni läsa om här.

Silicon Valley-Detroit 2-0